We moeten met zijn allen duurzaam leven. Dat lukt soms aardig, maar op andere vlakken gaan de stappen nog niet zo hard. Zo moeten we als het even kan allemaal aan de elektrische auto. Nederland had de ambitie dat er vanaf 2030 geen nieuwe benzine- en diesel personenauto’s meer verkocht mogen worden. Maar daar is de overheid inmiddels op teruggekomen want het lijkt niet haalbaar. Ook het aantal elektrische vrachtwagens is nog zeer beperkt. Ze rijden wel, maar hun aandeel op het totaal is nog zeer gering. Dat is niet zo vreemd, want er zitten nogal wat haken en ogen aan overstappen op een elektrisch wagenpark voor een transportbedrijf.
Aanschafkosten en oplaadmogelijkheden
De aanschafkosten van een elektrische vrachtwagen zijn enorm hoog. Deze wagens kosten tot wel drie keer zo veel als een ‘gewone’ vrachtwagen. Dit maakt investeren alleen mogelijk voor de echt grote transportbedrijven. En dan is er nog een knelpunt: je kunt je vrachtwagen lang niet overal opladen. Het is voor chauffeurs vaak een hele puzzel om op tijd een oplaadpunt te bereiken. Zeker een geladen vrachtwagen vraagt heel wat stroom en in het buitenland zijn oplaadpunten vaak lang niet zo talrijk als in de meeste regio’s in Nederland.
Andere mogelijkheden voor duurzaam transport
Transportbedrijven doen ook andere dingen om duurzaam te vervoeren. Zo kunnen opdrachtgevers ook een vrachtwagen delen. Dit wordt een LTL transport genoemd. LTL staat voor Less than Truck Load. Dit betekent dus dat je niet een hele truck voor jouw transport claimt. In de truck wordt lading vervoerd van verschillende opdrachtgevers die allemaal min of meer dezelfde kant op moet. Zo kan het zijn dat de chauffeur een vracht moet afleveren in Antwerpen, vervolgens in een plaats in Wallonië en dat hij daarna doorrijdt naar Frankrijk. Voor de opdrachtgevers is het goedkoper, want zij betalen niet voor een enkel transport, en het kost minder brandstof. Het enige nadeel is dat de aflevering een dag of wat langer kan duren, maar daar hebben veel exporteurs niet zo’n moeite mee.
Elektrisch rijden binnen Nederland
Wie met een elektrische vrachtwagen binnen Nederland rijdt, heeft doorgaans geen problemen om een laadpunt te vinden. Vrijwel alle snelweg tankstations zijn er inmiddels al mee uitgerust. Een chauffeur die een zeevracht naar de haven in Rotterdam moet brengen kan zijn accu zonder problemen ergens bijladen om de terugreis te aanvaarden. De verwachting is dat het aantal elektrische vrachtwagens in de komende jaren verder zal toenemen. Steeds meer bedrijven willen zich duurzaam profileren. Daar komt bij dat steeds meer gemeenten vervuilende vrachtwagens weren uit hun binnensteden. Wil je als transportbedrijf dan je lading nog bij de klant kunnen afleveren dan ben je gedwongen om voor een milieuvriendelijk alternatief te kiezen. Dit noodzaakt bedrijven om toch die hoge investeringen te doen waar ze soms best tegenaan zitten te hikken. Er zijn wel mogelijkheden voor subsidie, maar die zijn veel lager dan waar behoefte aan is.
