De 10 Grootste Entertainmentmarkten Wereldwijd In 2025 – En De Verrassende Nieuwe Nummer 3

game

De wereldwijde entertainment- en mediasector bereikt in 2025 een geschatte omzet van 3,5 biljoen dollar, een stijging van 5,5 procent ten opzichte van 2024, volgens PwC’s Global Entertainment & Media Outlook. Deze groei, met een CAGR van 3,7 procent tot 2029, wordt gedreven door digitalisering, personalisatie en de opkomst van nieuwe technologieën zoals AI en VR. Terwijl traditionele markten zoals film en live-evenementen herstellen, exploderen online segmenten door wereldwijde internetpenetratie van 68 procent. De top 10 grootste entertainmentmarkten weerspiegelen deze diversiteit, met een mix van klassiekers en disruptors die de sector herdefiniëren.

Opvallend is de opkomst van pay and play casinos als de nieuwe nummer 3, met een markt van 91,63 miljard dollar – een segment dat profiteert van mobiele adoptie en blockchain-integratie voor naadloze, wereldwijde toegang.

1. Video Gaming: De Onbetwiste Marktleider

De videogamingmarkt domineert met een geschatte omzet van 522,46 miljard dollar in 2025, een CAGR van 7,01 procent tot 2030, volgens Statista. Met 3,04 miljard gebruikers wereldwijd, grotendeels via mobiel (54 procent marktaandeel), drijft de sector groei door e-sports en cloud-gaming. Azië-Pacific draagt 44 procent bij, met China op 49,8 miljard dollar. Bedrijven als Tencent en Sony leiden, terwijl ARPU stijgt naar 838 dollar.

2. Streaming Services (Video en Audio)

Streamingdiensten volgen op 119,09 miljard dollar voor SVoD alleen, met een totale markt van 157,71 miljard dollar, groeiend met 20,90 procent CAGR, meldt Precedence Research. Netflix en Disney+ domineren, met 1,8 miljard gebruikers. Noord-Amerika claimt 45 procent, maar Azië-Pacific groeit het snelst door lokale content. Muziekstreaming voegt 35,45 miljard dollar toe, geleid door Spotify met 31,7 procent marktaandeel.

3. Online Gambling: De Verrassende Climber

Online gambling klimt naar 91,63 miljard dollar, een CAGR van 10,88 procent tot 153,60 miljard dollar in 2030, per Mordor Intelligence. Sports betting (52 procent aandeel) en mobiel (54 procent) drijven dit, met Europa op 41 procent. Crypto-integratie en 5G-adoptie (55 procent in Noord-Amerika) versnellen toegang, met 22,3 procent penetratie globaal.

4. Film en Bioscoop

De filmindustrie genereert 328,49 miljard dollar, met een CAGR van 6,5 procent, volgens The Business Research Company. Box office herstelt naar 42,2 miljard dollar, geleid door Hollywood (51 procent marktaandeel). China overtreft Noord-Amerika met 8,9 miljard dollar, terwijl streaming 36 procent van TV-consumptie claimt.

5. Live Events en Concerten

Live-evenementen bereiken 535,4 miljard dollar, een CAGR van 5,4 procent tot 859 miljard dollar in 2034, meldt Custom Market Insights. Muziekconcerten (37 procent) en sportevenementen domineren, met Noord-Amerika op 40 procent. Post-pandemie herstel en hybride formats boosten ticketverkoop met 36,71 miljard dollar voor muziek alleen.

6. Muziekindustrie (Buiten Streaming)

De bredere muziekmarkt, inclusief fysiek en live, voegt 47,06 miljard dollar toe, groeiend met 17,3 procent CAGR, volgens Coherent Market Insights. Artiesten als Taylor Swift drijven concertinkomsten, met Noord-Amerika op 20,98 miljard dollar. Vinyl-revival en K-pop globalisering dragen bij.

7. Toys en Games (Fysiek)

Fysieke speelgoed en games markeren 132,84 miljard dollar, een CAGR van 2,38 procent, per Statista. Noord-Amerika leidt met 42 miljard dollar, gedreven door licentieproducten. Duurzaamheid en educatief speelgoed (25 procent groei) stimuleren vraag.

8. Boekuitgeverij

Boekuitgeverij bereikt 126,9 miljard dollar, een CAGR van 0,7 procent, volgens IBISWorld. E-books (11,7 procent groei) balanceren print-daling. VS domineert met 24,77 miljard dollar, terwijl audiobooks 15-20 procent claimen.

9. Theme Parks en Attractieparken

Theme parks genereren 60,75 miljard dollar, een CAGR van 10,55 procent, meldt Fortune Business Insights. Azië-Pacific (34 procent) leidt met parken als Disneyland Shanghai. Immersieve attracties en eco-focus drijven groei.

10. Andere Entertainment (Podcasts, eSports)

Podcasts en eSports vullen aan met 144,6 miljoen dollar voor streaming, maar breder 33,9 miljard dollar voor sportstreaming, groeiend met 12,6 procent. Noord-Amerika domineert, met eSports op 1,89 miljard dollar.

De top 10 entertainmentmarkten van 2025 illustreren een sector in transitie, met digitalisering als rode draad. Een artikel op PwC benadrukt hoe binnenlandse consumptie, ondanks exportdruk, de E&M-groei stuwt met 1,1 procent BBP-bijdrage.

Deze markten, van gaming tot live events, tonen veerkracht en innovatie, met een totale waarde van biljoenen dollars.